Nutid, dåtid, framtid

Under de senaste åren har Medeltidsstaden i Kalmar AB (tidigare känd som Salvestaden) debatterats flitigt i Kalmars tidningar. Nu rapporteras det om att Medeltidsstadens personal slutar och staden och verksamheten som har byggts upp under 10 års tid ska läggas ner. Vissa personer har alltid kämpat emot verksamheten oavsett på vilket sätt den har drivits, givetvis av ideologiska skäl. Å andra sidan har vi de som ser Medeltidsstaden som en marknadssatsning som vilken nöjespark som helst. Å tredje sidan har vi de människorna som har ett genuint intresse för historien, undertecknad tillhör denna grupp.

Som Kristdemokrat anser undertecknad att ett av de viktigaste målen är just att återknyta kunskap om vår historia och föra den vidare till kommande generationers ömma vård. Medeltidsstaden var genom sitt pedagogiska arbete, sina upplevelsedagar, sina gästabud och sitt engagemang det allra starkaste verktyget för att göra det här. Liknande arbeten som det Medeltidsstaden gör, bedrivs på många platser i Sverige, dock utan det unika historiska arv som vi i Kalmar har. Det är oerhört tråkigt att verksamheten inte har fått den status den är värd. Till er som aldrig varit där kan jag bara säga: Det var den bästa historiska upplevelse som har gått att få i Sverige, och den fanns i Kalmar.

För alla som har någorlunda insyn i hur Medeltidsstaden har drivits så vet ni att verksamhetens kärna har utgjorts av en grupp idealister och volontärarbetare, som verkligen trott på det de jobbat med. Just därför tillhörde undertecknad en av de personer som blev överlycklig när det stod klart att flera av Kalmars företagare var beredda att axla ansvaret för Medeltidsstaden. De talade om stora satsningar, stora förändringar. De hade i samma affär köpt upp marken runt medeltidsstaden och talade om att man här skulle anlägga något större. Man talade om konceptet “nutid, dåtid och framtid”.

Men när man nu läser om det hela i tidningen går det inte att undvika att tro att de nya ägarna överhuvudtaget aldrig var intresserade av att bygga ut och utveckla Medeltidsstaden, utan endast av att tjäna en hacka på marken. Oavsett om så är fallet eller ej så anser undertecknad att det är synnerligen okänsligt att behandla Medeltidsstadens oerhört kompetenta personal på ett sätt som det här. Det var med ägarnas ord om något större som dessa valde att stanna kvar och arbeta trots alla negativa skriverier.

De som har ansvaret för Medeltidsstaden nu och de som tidigare bestämde över verksamheten har troligtvis inte förstått vad långsiktighet och ordentliga marknadsföringsplaner kan ge. De styrande verkar tro att bara verksamheten är rolig så kommer folk att komma. För så fungerar det ju på Astrid Lindgrens värld. Vad de inte verkar förstå är att verksamheten inte ens går att jämföra. I den världen är en marknadsföringsbudget i 10-miljonersklassen inget anmärkningsvärt.

(Artikeln publicerad i Barometern 19/9 och Östra Småland 20/9)

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s