Pressmeddelande – Inget julfirande i kyrkan sänder ut oroande signaler

I förra veckan rapporterade Barometern att Tingbydalsskolan i Smedby slopar julavslutningen i kyrkan. Luciatågen förbjuds och Den blomstertid nu kommer är sjungen för sista gången. En av anledningarna sägs vara att det anses kränkande för personer med en annan religiös åskådning.

Vi inom Kristdemokratiska ungdomsförbundet är mycket oroade över den våg av kulturradikalism som sprids bland Sveriges skolor idag. Kyrkans skolavslutningar, julfiranden och luciafiranden är tvärtom sådana saker som bryter ner murar och bygger en stark gemenskap för alla Sveriges medborgare.

– Om beslutet blir ett faktum sänder det ut högst oroande signaler som riskerar att spela rasisterna rakt i händerna. KDU hoppas verkligen att rektorn, Ann Karlsson, tänker om. För de signaler som nu sänds ut är att man måste tvätta bort varje uns av svenska traditioner, eftersom dessa skulle vara kränkande mot de med annat ursprung.
Säger KDU Kalmars distriktsordförande Christopher Dywik.

Kontakt:
dywik@kdu.se
0731-806887

(PM:et finns även publicerat som insändare i Östra Småland , Barometern 4/12-07 och Kalmar läns tidning)

Annonser

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )